Translate

16 noiembrie 2009

Necropsia unei campanii

Traim in Romania. Iorga scria la un moment dat ca tara noastra este "cheia catre Europa". Si nu se insela. Asa cum vom afla in scurt timp, rolul Romaniei este strategic pentru toti cei care tranziteaza batranul continent de la un capat la altul. Daca un strain aflat in trecere prin Romania ar avea curiozitatea sa studieze amanuntit campaniile autentice duse in stilul specific de gherila, probabil ar spune ca a gresit secolul. Si nu ar gresi cu mult. Se mizeaza in campania electorala pe banutii dati pe furis. Asa a fost mereu. Asta motiveaza parte din romani. E bine sa fie oamenii motivati de bani. Nu insa de cei primiti ca mita. Moral vorbind, nu da bine la rapoarte. Etic vorbind, legistatia data cu avizul legiuitorului devine inutila.

In continuarea necropsiei, analizam pozitia presei in raport cu jucatorii politici. Indiferent ca vrea sau nu, fiecare politican este un jucator. Mai bun sau mai slab. Presidentele primeaza, insa "adversarii" nu se lasa mai prejos. Presa pupa tot. Basescu face rating, Antonescu face bani. Doar ii primeste de la Patriciu. Si la Adevarul se platesc salariile. Acolo inca nu e "criza". De partea lui Geoana ramane cine poate si nu se ataseaza de Oprescu.

Firste, in presa romaneasca, in momente-cheie raman cateva personaje autorizare sa lanseze alte campanii. Sorin Rosca Stanescu, Alecu Racoviceanu si Bogdan Chireac.

Am vazut si vom vedea mult timp de acum care este perspectiva jurnalismului autentic si cum se obtine accesul la informatiile de interes public. Evident, in aceste cazuri mizele sunt cu totul altele. Se platesc polite. Si se platesc cu greu. Uneori, poate fi vorba chiar de viata unor oameni adiacenti conflictelor. Nu vor pica niciodata capete oficiale. Nici macar peste 50 de ani, cand se vor desecretiza oficial anumite dosare. Se va crea rumoare in spatiul public. Si atat.