Translate

3 aprilie 2009

Declaratii de presa la G20: Obama si Brown

Lustratia scenei publice

Arestarea lui Becali, justificarea averii neamului Basescu, eliminarea lui Nastase din lista pentru prezidetiabili din cauza "dosarelor", retrogradarea lui Tariceanu si "reformarea" DGIPI sunt doar cateva dintre loviturile grele care lasa impresia ca Romania face "progrese" in lupta impotriva coruptiei, determinand, implicit, o curatare precara a scenei publice.

Paradoxal, coalitia de guvernare vrea desfiintarea DNA, lasand o alta impresie: ca nu mai este nevoie de o institutie specializata pentru anchetarea coruptiilor "grave".

In asteptarea raportului pe Justitie din partea UE, trebuie luata in considerare modificarea Constitutiei pentru o reglementare mult mai rapida a statutului Curtii Constitutionale, care a condus o buna perioada de timp Romania.

2 aprilie 2009

Un consens de bun simt

In sfarsit, avem o sansa de a ne trezi sperantele in ceea ce priveste recesiunea, odata cu declaratiile convergete facute de liderii G20 la Londra. Sarkozy este "fericit", Merkel considera ca acest compromis istoric la care s-a ajuns este "foarte, foarte bun" iar "noua ordine mondiala" este primita cu bratele deschise de Gordon Brown. Practic, in acest moment participantii de la G20 ar trebui sa se imbete de fericire, mai ales ca Strauss-Kahn, care declara recent ca vom asista la un nou razboi mondial, a precizat ca s-a ajuns la "cel mai mare plan coordonat vreodata".

Pana acum, s-a decis anularea dreptului de veto pe care SUA il are in cadrul FMI, sisteme de supraveghere suplimentare, anticiparea mult mai rapida a riscurilor, distrugerea paradisurilor fiscale si ridicarea rangului de "importanta" pentru statele emergente.
Fireste, vor urma efectele adverse ale compromisului care, desi este laudat, nu este facut public integral.
Una din situatiile dificile va fi la momentul in care fiecare stat va trebui sa isi suplimenteze cumva fondurile din cauza ca s-a decis triplarea resurselor FMI.
O alta piatra de incercare pentru stabilitatea si coerenta pactului va fi eligibilitatea tarilor ce vor benefica de banii de la FMI, Romania fiind un stat pe care s-a experimentat o procedura mult simplificata pentru doar 20 de miliarde de dolari cu o perioada de gratie de 2 ani.
Nu trebuie omisa nici problema cu Ucraina care vrea o alternativa la Gazprom, cere bani de la FMI si semneaza un pact cu UE pentru marirea capacitatii la 60 de miliarde de metri cubi care "pot veni de oriunde", in timp ce Uniunea Europeana vrea sa colaboreze cu Rusia pentru Carta Energetica, in acest caz principala "inadvertenta" fiind, in opinia mea, impresia lasata de Ucraina ca ar intentiona sa detina monopolul asupra distributiei de gaze in Europa.
Bineinteles, nu trebuie omisa cea mai importanta informatie vehiculata pe durata summitului cu privire la racheta pe care Coreea de Nord intentioneaza sa o lanseze pana la sfarsitul acestei saptamani, atacul iminent lansat de Japonia si SUA si convocarea in regim de urgenta a Consiliului de securitate al ONU pentru a se decide "penalizarile" ce urmeaza a fi aplicate dupa ce, cu o zi in urma, SUA si Rusia s-au pus de acord sa reduca armele nucleare. In cazul in care s-ar produce lansarea si doborarea rachetei, cu siguranta bursa de la Tokyo va fi oprita de la tranzactionare cel putin doua-trei zile din motive.. informatice, sa zicem.

Asadar, noua ordine mondiala descrisa in detaliu sub diferite aspecte de catre masoni mai mult sau mai putini renumiti se va produce, intr-un final. Singurele precepte care, probabil, vor domina scena internationala se vor axa pe principiul unicitatii crizei pe care o strabatem cu totii in aceasta perioada.

30 martie 2009

Guvernarea BNR

S-a vehiculat in presa ca se vor relaxa conditiile de creditare dupa ce va intra prima transa din banii de la FMI. Personal, consider ca nici atunci nu se vor schimba cu mult criteriile din simplul motiv ca, fiind an electoral, vor veni pomenile, iar romanii au deja prea multe rate restante. Si, asa cum ar fi firesc, BNR trebuie sa contrabalanseze prin impunerea unor reguli stricte, mai ales ca se vor rula sume enorme si pentru europarlamentare si pentru prezidentiale. Un alt motiv, de asemenea, firesc, ar fi ca, pentru prima data, BNR sa dicteze oficial bugete si deficite, poate si pentru ca are deja mult mai multe parghii pe care nu cred sa se sfiasca sa le foloseasca. Astfel, vom fi martorii unei guvernari de facto a Bancii Centrale, din care sper sa avem rezultate mult mai bune decat cele din guvernarea CDR, mai ales ca Isarescu spunea la un moment dat ca, in situatia in care "se scapa fraiele, nimic nu e suficient". Sper sa nu se faca REPO ca, din pacate, Mama Omida nu s-a nascut in Romania.

Despre servicii, presa si bani.. nimic de spus

In povestea cu doi si un sfert, patru fara cinci sau ce denumire o mai putea avea, ceva nu e bine. De fapt, sunt mai multe probleme. Prima ar fi ca se vorbeste exagerat in an electoral de asta, mai ales ca sunt probleme si cu Ucraina, insa e frapant ca nicio informatie vehiculata nu pare sa aduca atingere sigurantei nationale, si atunci imi pun problema de ce nu se da un comunicat oficial cu toata povestea, sa se puna la dispozitia oricui orice document pe Legea 544. A doua problema tine de persoanele care au trecut oficial "in rezerva" si lucreaza acum in presa. Aceste persoane care se regasesc si pe sticla, din pacate, lanseaza ipoteze de lucru sustinute de documente oficiale aprobate si valide. Si, din nou, nu se hazardeaza nimeni sa zica de e asa ori altminteri. A treia problema, si cea mai grava, este ca se face tam-tam degeaba, pentru ca nu se va restructura vreodata mentalitatea ofiterilor inregimentati in structuri.

Asadar, din toata invalmaseala trebuie sa intelegem ceva: serviciile nu mai sunt "speciale", presa nu mai e de prea multa vreme "dreptul la expresie" iar banii raman mereu scopul suprem pentru care toate aceste lucruri se petrec.